Followers

PRU13: Awas taktik kotor ‘syaitan yang dikenali’

Monday, December 3, 2012


KUALA LUMPUR: Isyarat untuk mengadakan pilihan raya November ini adalah amaran kepada seluruh rakyat supaya bersedia menghadapi taktik kotor dan keganasan "syaitan yang dikenali", kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

The Star sebelum ini melaporkan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberi isyarat bahawa pilihan raya akan diadakan November ini.

Malaysiakini pula melaporkan, Najib berminat dengan angka 11.

Bagi Mohamad, tidak kira bila sekalipun pilihan raya diadakan, apabila Perdana Menteri memberi isyarat beliau sudah bersedia, ia sekaligus memberi isyarat kepada rakyat bahawa rancangan penipuan sudah sedia untuk dilaksanakan.

Beliau kesal kerana tindakan sedemikian menyebabkan taraf pilihan raya negara ini begitu mundur dan memalukan kerana terpaksa menghadapi pilihan raya yang tidak adil dan tidak bersih.

"Kita baca laporan tentang negara orang di mana perbahasan utama rakyat menjelang pilihan raya ialah mengenai rancangan dan tawaran penyelesaian pihak-pihak yang bertanding mengenai soal ekonomi, percukaian, pendidikan, dasar berkaitan imigresen, dasar luar dan dasar serantau umpamanya.

"Malangnya, isu utama yang terpaksa kita hadapi di negara kita ialah pilihan raya yang tidak adil, tidak bersih dan penuh dengan pelbagai penipuan akibat kerakusan 'syaitan yang dikenali' untuk terus berkuasa," katanya.

Frasa "syaitan yang dikenali itu" dipercayai merujuk kepada kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyatakan, "...kamilah syaitan yang dikenali rakyat" manakala pembangkang pula disifatkannya sebagai "malaikat yang rakyat tidak kenal".

Mohamad seterusnya berkata, pilihan raya di negara ini bukan sahaja terbelenggu dengan soal menghadapi penipuan dan taktik kotor Umno BN malah memaksa rakyat bersedia menghadapi keganasan "syaitan yang dikenali" itu.

"Sepatutnya pilihan raya dijadikan pesta demokrasi oleh rakyat di mana mereka berpeluang menentukan masa hadapan negara mereka dengan ceria, bebas dan tanpa rasa takut.

"Tetapi dengan peningkatan keganasan 'syaitan yang dikenali' sehingga ke peringkat menyerang dan membaling kasut ke dalam masjid, ia memberi isyarat yang jelas bahawa mereka mahu menjadi pilihan raya sebagai medah untuk mereka melakukan keganasan.

"Rakyat bukan sahaja terpaksa bersedia menghadapi penipuan dan taktik kotor, malah terpaksa menghadapi keghairahan 'syaitan yang dikenali' untuk mengganas," kata beliau yang pernah menghadapi percubaan untuk membakar rumahnya beberapa bulan lalu.

Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata PR telah bersedia sejak tahun 2011 lagi, dan kini persediaan mereka sudah mencapai 100 peratus.

"Ya, Pakatan bersetuju tanda-tanda menunjukkan pilihan raya paling awal bulan November, atau jika tidak akan diadakan tahun depan.

"Ia tidak bermakna jika BN mengadakan pilihan raya pada November, mereka akan menang besar kerana sejarah telah membuktikan sebaliknya," katanya. ~  Harakahdaily
Klik untuk berita penuh >>

Nabi Muhammad dipersenda : Paku Dulang Paku Sepih

Tuesday, September 18, 2012


Saya percaya rata-rata umat Islam marah apabila Nabi Muhammad dipersenda sebegitu rupa dalam; 'Innocence of Muslims'. Saya juga turut mempunyai perasaan sebegitu rupa. Cuma saya berpendirian kita perlu lebih berhikmah dalam menangani masalah ini.

Soal penghinaan sejak dari zaman Rasulullah sendiri sudah ramai yang mempersendakannya, hatta nabi-nabi terdahulu juga tidak terlepas daripada penghinaan umatnya ketika itu. Ada beberapa perkara yang boleh kita semak semula supaya perkara ini dapat ditangani secara hikmah :

1) Sibuk memarahi individu yang menghina Islam tetapi kita terlupa melihat bangsa dan kaum sendiri yang menghina Islam dengan menolak hukum Islam.


2) Sibuk memarahi individu yang menghina Islam tetapi kita terlupa melihat individu yang memeluk Islam itu sendiri gagal mencerminkan akhlak Islam yang sebenar kepada penganut agama lain.

3) Sibuk memarahi individu yang menghina Islam tetapi kita terlupa pemimpin negara kita sendiri tidak mencerminkan sistem keIslaman yang sebenar-benarnya kepada negara bukan Islam yang lain.


4) Sibuk memarahi individu yang menghina Islam tetapi kita telah menyekat usaha-usaha pendakwah di negara ini ingin berdakwah kepada umat di negara ini samada Islam mahupun bukan Islam; Fiqh Ummah 2012.


5) Sibuk memarahi individu yang menghina Islam tetapi di negara kita sendiri dihidangkan dengan hiburan yang melupakan dan menjauhkan kita daripada agama. Hatta pemimpin negara sanggup menari dan menyanyi bersama anak muda atas alasan ingin menarik hati anak muda.


Saya tidak menolak inisiatif segelintir umat yang ingin turun berdemonstrasi berkaitan isu ini. Bahkan saya juga bersetuju akan usaha ini, cuma persoalannya mereka yang turut dalam demonstrasi ini adakah mereka benar-benar ingin menentang penghinaan terhadap Islam atau sekadar ingin mendapatkan popularitas sempena pilihanraya yang bakal diadakan.

Saya mencadangkan agar jika benar mereka ingin menentang setiap penghinaan terhadap Islam mahupun Nabi Muhammad; Rasul Agung, maka pastikan penghinaan dari dalaman dibersihkan terlebih dahulu. 


Jangan bertindak atas kepentingan popularitas politik semata tetapi pada masa yang sama pimpinan tertinggi dalam parti masih 'menghina' hukum-hakam yang dibawa oleh Nabi Muhammad.


Firman Allah dalam al Quran; "Wahai orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan". (as-saff 2-3). - Kehidupan Adalah Perjuangan
Klik untuk berita penuh >>

Kebetulan dan moraliti

Wednesday, April 18, 2012

Kebetulan semalam aku kelaparan dan punya sedikit wang di tangan. Tidak mahu makan malam sendirian, aku tanyalah dua tiga orang teman yang barangkali punya kelapangan untuk diajak makan bersama. Kebetulan semuanya punya urusan masing-masing. Senggugut lah, anak demam lah, bini tengah ovulasi lah; macam-macam.

Kebetulan aku menghala ke arah Bangsar. Tahu sahaja lah, di situ ada tempat-tempat makan yang agak menarik. Barangkali mampu membantu menjawab persoalan harian paling besar di negara dunia pertama hari ini, “Nak makan kat mana?”

Selain mempunyai tempat makan yang menarik, Bangsar juga punya mempunyai masalah tempat letak kereta. Itu satu benda yang aku kurang gemar. Kebetulan pula sewaktu sedang memilih tempat untuk beli makanan, ada tapak parkir betul-betul depan sebuah kedai sandwich.

Wanita bertudung

Kebetulan juga, sedang duduk di meja dekat luar kedai itu seorang wanita pertengahan usia sedang bercakap telefon. Tudung kelabunya tidak mengikut trend wanita masa kini yang lebih senang memakai tudung pemalas yang main serkup dan susun dari negara seberang.

Tetapi memandangkan aku ini lelaki dan bukanlah seorang fashion police maka bukan itu yang menarik perhatian aku kepada wanita ini. Di antara jari tangan kirinya ada sepuntung rokok yang masih bernyala. Antara percakapannya di telefon, rokok disentuhkan ke bibir, disedut dan asapnya dihembus berkepul-kepul keluar.

Ini bukan pemandangan lazim bagi aku, seorang Melayu yang walau pun tidak sangat konservatif tetapi masih kuat berpegang kepada nilai-nilai yang disepakati umum sebagai nilai-nilai yang mahmudah (terpuji). Ya lah…Berapa kali setahun kau dapat lihat seorang wanita bertudung senang lenang menghisap rokok di ruang awam?

Aku sekadar menjeling dengan penuh intrig dan berlalu masuk ke dalam kedai. Pesan makanan dan duduk melantak sandwich sepanjang satu kaki berisi salad dan daging. Lapar betul aku. Aku memang pun sentiasa lapar, tapi itu cerita lain. Mata aku masih memandang kepada wanita di luar itu yang sudah menyalakan sebatang lagi rokok sambil diperhatikan sekumpulan anak muda di meja sebelah.

Grup anak muda ini rupanya teman kepada pekerja kedai yang asyik pula keluar masuk membawa kunci motor. Sambil berlalu aku terdengarlah percakapan mereka tentang wanita di luar sana. Aku tidak sangat memberi perhatian walau aku dengar dua tiga patah. Biasalah, Melayu, mesti mau jaga tepi kain orang lain. Fitrah. Namun aku tetap tak ambil cakna sangat. Sandwich depan mata aku jauh lebih menarik perhatian.

Selesai melantak, aku beransur keluar dan sambil menapak, aku keluarkan telefon bimbit dan ambil gambar wanita itu dari belakang, rokok masih di tangan. Tudung juga masih di kepala, jangan lupa. Ada ‘brader’ dari meja sebelah senyum melihat perbuatan aku itu.

Pastilah itu bukan ibunya, kalau tidak sudah semestinya aku kena penumbuk tepat ke dada. Sambil duduk di dalam kereta, tangan aku gatal mahu upload ke Facebook. Biar berkongsi rasa. Aku tuliskan sebagai keterangan gambar, “Tengok la tu. Makcik bertudung, rokok di tangan. Manis sangat lah perangai.”

Silap besar?

Kebetulan kawan-kawan aku di Facebook ini terdidik untuk bertingkah dan mengemukakan pendapat. Sehingga jam 2:30 pagi (sewaktu tulisan ini sedang ditaip) masih ada komen yang masuk kepada gambar yang aku muat naik itu. Ada yang bersetuju dengan pendapat aku. Namun yang mengutuk perbuatan aku jauh lebih ramai.

Komen terakhir yang diterima menjelaskan dengan amat baik kenapa sebenarnya orang tidak berkenan dengan perbuatan aku ini. Rakan sekerja ku menyebut, “kena faham kenapa orang tak suka, anda menggambarkan bahawa anda ‘holier than thou‘ dan orang tak suka apabila terdapat seseorang di atas ‘moral high horse‘nya menghakimi orang lain berdasarkan ideals beliau. tambahan pula subjek tersebut merupakan seorang wanita. sememangnya apabila kita meletakkan standard of accepted behavior ke atas wanita, secara otomatis itu pun sudah sexist, tak kisah apa pun niat kita.”

Aku setuju dengannya. Pendapatnya betul. Tetapi ada pula yang menyebut, “Dah kalau perkara itu nampak tak enak pada mata kita, takkan kita tak boleh nak ekspresikan pendapat sendiri? Lagi pun apa yang disuarakan bukannya berbentuk perintah atau pun arahan. Perempuan yang merokok itu masih boleh mengekalkan tudungnya ketika merokok. Itu kebebasan dia, menyuarakan ketidak senangan hati, itu kebebasan sendiri.”

Isunya apa?

Jadi persoalan besar di sini apa sebenarnya? Tidak, aku tidak mempertanyakan ‘hak wanita bertudung untuk merokok di khalayak umum’. Seperti jawapan separa konservatif aku kepada seorang teman yang memberi komen; seks oral juga bukan satu kesalahan, tetapi bukalah tudung tu dulu. Maka bukanlah hak dan kebebasan beliau yang menjadi masalah.

Adakah pula aku cuba memaksakan iman dan nilai-nilai ‘mahmudah’ yang disepakati umum ke atas beliau? Itu juga tidak. Ini juga aku sebut dalam menjawab pandangan kawan-kawan Facebook. Makcik masih bebas hisap rokok dengan tudung di kepala. Tidak aku tepis rokok dari jarinya dan tidak pula aku rentap tudung dari kepalanya. Tidak. Aku bukan moralis seperti yang didakwa. Aku juga bukan malaikat.

Adakah aku ini seksis pula kerana cuba mencadangkan apa yang patut dan tidak patut dilakukan oleh seorang wanita bertudung? Ini juga aku rasa tidak. Aku tidak menegur makcik tersebut dan menyuruhnya supaya mengikut piawai sosial. Dia boleh membuat tarian tiang di depan kedai itu sambil tudung masih di kepala; suka hati dia, aku tidak punya hak untuk marah.

Tetapi adakah aku pula tidak punya hak untuk rasa tersinggung?

Moraliti

Moraliti adalah soal besar yang tidak mudah untuk dikanunkan atau dipaksakan ke atas umum. Moraliti bukan undang-undang. Soal moraliti ini adalah soal dasar keberadaban manusia. Apa yang diterima umum sesuatu kawasan sebagai tidak bermoral, tidak semestinya jadi perkara tidak bermoral di tempat yang lain.

Bercemolot (cium mulut) di tempat umum sebagai contoh. Aci kerat jari kalau kau ketemu kejadian ini di atas tangga KLCC menuju air pancut, kau akan terus kata, “Ewww…Get a room please.” Tetapi di Barat, ini normal. Ini ‘common-sense’ di sana. ‘Common-sense’ ini bukanlah setakat ditakrif sebagai ‘masuk akal’ tetapi juga ‘kesepakatan umum’. Jika umum sepakat bahawa aktiviti bersidai di tengah laman waktu tengah hari tanpa memakai pakaian itu adalah suatu norma, maka ia akan dengan sendirinya hilang dari senarai perkara tidak bermoral.

Tetapi situasi ‘wanita bertudung isap rokok’ ini tidaklah sampai maqamnya begitu. Namun kita tidak harus menolak bahawa adalah janggal bagi seorang wanita bertudung untuk merokok di khalayak kerana ia bukanlah suatu norma. Bukan kelaziman bagi sekumpulan awek bertudung litup untuk duduk lepak dan meletakkan kotak rokok di sebelah Blackberry di atas meja di kedai mamak. Barangkali belum menjadi kelaziman dan proses untuk aktiviti itu menjadi norma sedang berjalan.

Kenapa selektif?

Kita pusing kembali waktu ke hari Sabtu lalu apabila aku memuat naik sekeping gambar seorang anak kecil yang aku kira belum pun lima tahun usia ke Facebook. Anak kecil yang pakai baju warna-warni ini duduk di atas kerusi plastik, kakinya juga tidak cecah lantai. Di tangannya ada alat kawalan permainan video yang sedang berlangsung di kaca televisyen.

Kelihatan di skrin, ada zombi-zombi yang sedang meletup kepalanya, ditembak dengan rakus oleh anak kecil ini tadi. Anak ini, wajahnya selamba sewaktu gambarnya aku rakam sambil jari-jari halusnya tetap menekan punat-punat yang mengakibatkan senapangnya menembak kepala-kepala zombi sampai berkecai. Semuanya headshot belaka.

Ini juga tidak normal rasanya. Tidak pula gambar ini menerima komen berjela meski keadaan ini merunsingkan. Tetapi barangkali aku ketinggalan zaman. Barangkali memang budayanya sekarang, anak kecil mesti belajar dan dilatih untuk berdepan situasi apokaliptik yang dipenuhi zombi yang laparkan otak manusia. Situasi ini dahulu di zaman aku kecil-kecil tidak kelihatan. Kami dahulu main Mario dan Sonic. Tidak ada tembak-tembak zombi.

Nilai sosial masa kini semakin jauh melencong dari apa yang kita anuti sepuluh ke lima belas tahun lalu. Anak kecil sudah pandai tembak zombi, wanita bertudung sudah tidak segan silu merokok di sana sini, anak sekolah lima belas tahun usia sudah bangga dirinya tidak lagi punya dara.

Halal atas nama kebebasan?

Tetapi tak apa. Ini semua halalan-thoyyiba atas nama kebebasan dan hak sama rata. Hasil didikan kapitalisme yang menyongsong individualisme, akhirnya manusia hidup nafsi-nafsi. Jiran pun sudah tidak kenal sama sendiri. Apatah lagi mahu bertegur jika ada yang tidak kena. Hatta definisi ‘tidak kena’ itu pun sudah tidak tahu apa dia. Ini kerunsingan yang tidak harus ditolak tepi.

Jadi berbalik kepada persoalan pokok; apa sudah jadi dengan kita? Haruskah reformasi dan perubahan menjadikan kita makhluk dan tamaddun yang sama sekali berbeza? Mestikah globalisasi dan moderniti memaksa kita untuk meminggirkan adab sopan dan budaya?

Adakah dengan nama kebebasan dan kesaksamaan maka halal dikorbankan nilai-nilai yang terpuji? Wajarkah kebiasaan sosial dirombak atas nama kemajuan? Mestikah hak berpendapat dan menjaga budaya disisihkan demi memberi laluan kepada makhluk yang namanya individualisme? Apakah dia sebenarnya yang benar dan betul?

Kebetulan, ini semua soalan-soalan yang harus kita jawab sambil melihat ke cermin muka. Aku mungkin salah. Kau juga tak semestinya betul. Dan aku belum pula pula bercerita tentang moraliti menghisap rokok itu sendiri atau pun etika menggelar orang lain sebagai ‘makcik’. Siapa yang menentukan norma? – Izmil Amri
Klik untuk berita penuh >>

[MESTI BACA]: Hapus PTPTN dan Pendidikan Percuma; Impian atau Realiti

Friday, April 6, 2012


Isu penghapusan Perbadanan Tabung Pinjaman Tinggi Nasional [PTPTN] semakin rancak apabila reaksi mahasiswa dan anak muda terhadap tindakan kerajaan menafikan hutang Tan Sri Tajudin Ramli sebanyak RM589 juta. Tan Sri Tajuddin menyebabkan liabiliti tanggungan RM8 bilion.

YAB Datuk Seri Najib Tun Abd Razak memutuskan hutangnya sebanyak RM589 juta kepada Dana Harta dihapus kira walaupun tiga tahun lalu mahkamah memerintahkan beliau melangsaikannya.

Berbangkitnya isu PTPTN oleh anak - anak muda dewasa kini, juga ekoran tindakan PTPTN bermaharajalela melebihi Bank dan dilihat menindas graduan. PTPTN tidaklah dilesenkan sebagai sebuah institusi kewangan di bawah peruntukan Akta Perbankan dan Institusi Kewangan, apatah lagi tidak dikawal selia di bawah pengawasan Bank Negara Malaysia.

Kalau kita disenaraihitamkan oleh bank kerana tidak membayar hutang, samaada hutang rumah atau kereta, mereka dakwa kita di mahkamah mengikut prosedur, dan kita masih boleh ke mana-mana hatta ke luar negara sekali pun.

Along Negara.

Malangnya kes PTPTN ini, sebagai contoh pada 8 Jun 2011, Mandeep Singh [ isu pelajar UNISEL ] telah menjelaskan tunggakan sebanyak RM2,330.82 dan PTPTN telah mengesahkan pembayaran tunggakan itu, tetapi 6 Julai 2011 pelajar terbabit ditahan di LCCT oleh pegawai Imigresen kerana disenaraihitamkan dalam sistem komputer Jabatan Imigresen Malaysia. Insiden ini menyebabkan PTPTN dilihat tidak ubah seperti Along berlesen.
Along berlesen ini terus menjadi igauan ngeri yang sering menghambat keselesaan hidup anak muda yang terlibat. PTPTN asalnya bukan wajib dipinjam, ia adalah optional disamping biasiswa negeri dan JPA. Namun wang PTPTN terpaksa dipinjam kerana ibu bapa tidak terdaya menanggung bayaran pengajian dan kampus yang tinggi. Sehingga kini negara mempunyai 1.8 juta peminjam PTPTN dan mereka ini antara golongan muda yang berumur 20 hingga 35 tahun. Tapi lihatlah apa musibah PTPTN ke atas mereka :

a] Purata sehari seramai 60 peminjam PTPTN ditahan Imigresen di lapangan terbang antarabangsa.
b] Seramai 69,573 daripada 104,083 peminjam yang disaman oleh mahkamah sehingga Oktober 2011, kerana gagal menjelaskan pinjaman mereka. (66.9% disaman)
c] Sehingga September 2011, PTPTN hanya berjaya memungut RM2.74 bilion iaitu 48.34% berbanding RM6.04 bilion, jumlah yang sepatutnya diperolehi, maka seramai 132,801 pelajar telah disenarai hitamkan dan tidak boleh keluar negara kerana tidak menjelaskan pinjaman.

Kurangkan beban rakyat

Justeru telah menjadi suatu yang telah diketahui umum bahawa komitmen Pakatan Rakyat untuk mengambil alih tampuk pemerintahan negara ialah menjaga kebajikan rakyatnya serta dalam masa yang sama memastikan pendapatan negara melalui pertumbuhan ekonomi sihat dan subur.

Maka saya melihat Kerajaan Pakatan Rakyat kelak sangat berpotensi untuk melunaskan komitmen tersebut melalui pembentukan sebuah pentadbiran yang adil, amanah, telus dan berintegriti atau menepati piawaian sebuah kerajaan yang disebut sebagai Good Governence.

Kerajaan selayaknya menjadi Payung Rakyat bukan menjadi Along Negara yang menghambat rakyat. Guna kekayaan anugerah Allah kepada negara kita untuk rakyat dan bangunkan negara melalui pembangunan yang memulangkan manafaat kepada rakyat terbanyak bukan hanya kepada kelompok elit dan kroni. Sebelum ini, sejarah Kerajaan UMNO dan BN sering dilihat menggunakan wang negara bernilai tinggi untuk bailout dan menjaga kepentingan syarikat GLC dan kroni yang mengalami kerugian besar dan hampir bankrap. Sebagai contoh mudah ialah :

a] MAS yang rugi sebanyak RM478 juta dan kerugian bersih setakat ini, sebanyak RM 1.2 billion. Bagaimana syarikat MAS mampu survive jika tanpa campur tangan kerajaan yang menyokong syarikat berkerugian besar ini ? persoalan lain yang berkaitan ialah bagaimana syarikat yang sepatutnya membawa pulang keuntungan besar tiba - tiba mengalami kerugian berskala besar pula ?

b] Syarikat milik penuh kerajaan Malaysia, 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) dilaporkan telah membeli Tanjong Energy Holdings, sebuah syarikat penjanakuasa bebas milik Ananda Krishnan yang memiliki loji janakuasa di serata Asia. Dilapor oleh The Singapore Straits Times bahawa 1MDB telah mengambil alih kepentingan Ananda dalam Tanjong Energy pada nilai RM8.5 Bilion.

c] Menyuntik modal RM750 juta kepada BBMB, sebuah bank milik kerajaan sebelum diambil alih oleh bank milik UMNO, Bank of Commerce dan membentuk Bank Bumiputera Commerce (BCBB)
d] Pembelian saham Technology Resource Industries (TRI) oleh Dana Harta
e] Pengambilalihan Celcom, anak syarikat TRI oleh Telekom
f] Memaksa KWSP membiayai projek LRT Putra serta menyelamatkan L&G dan PLUS

g] Memaksa Petronas membeli saham Proton dan ambil alih Litar Sepang
h] Pengambilalihan semula MAS oleh kerajaan daripada Tan Sri Tajuddin Ramli yang bernilai RM 1.8 bilion
i] Pengambilalihan syarikat UMNO, Renong dan UEM oleh kerajaan melalui Dana Harta
j] Pelaburan Tabung Haji melalui TH Technologies Sdn Bhd dalam projek ERL dengan penguasaan 80% saham yang menguntungkan kroni Perdana Menteri yang menjadi rakan kongsi YTL Corporation
k] Mamaksa Dana Harta menanggung hutang lapuk berjumlah RM39.326b milik BBMB, Sime Bank dan 66 institusi kewangan yang lain.
l] Memiliknegarakan IWK setelah ia mengalami kerugian.

Melalui pentadbiran jimat cermat dan bebas rasuah, saya berkeyakinan Kerajaan Pakatan mampu melunaskan komitmen yang diberi. Selama ini, dibawah pentadbiran UMNO dan BN, dana negara tiris dan bocor lalu mengalir ke longkang projek yang tidak mendatangkan manafaat kepada rakyat terbanyak. Sebagai contoh : [ wang negara boleh dijimatkan jika tiada perkara ini ]

a] Projek Menara 100 tingkat

b] kediaman rasmi Perdana Menteri di Putrajaya bakal menelan RM65 juta untuk kos tambahan dan pengubahsuaian, menjelaskan bagaimana peruntukan kepada Jabatan Perdana Menteri memecah rekod dengan catatan RM 15.8 bilion.

c] PERMATA [Rosmah] projek tanpa hasil signifikan kepada pembangunan negara. Perlaburan yang kabur dan tiada pulangan dalam masa terdekat.

Realitinya, sejumlah RM 28 bilion kerugian yang terpaksa ditanggung oleh negara setiap tahun akibat ketirisan, penyelewengan perolehan dan rasuah yang berleluasa sebagaimana yang dinyatakan dalam Laporan Audit Negara 2009. Jika ketirisan wang negara [peruntukan kerajaan] dapat dikawal, RM 28 bilion dan untung Petronas RM 90 bilion sepatutnya mampu untuk meringankan beban rakyat terutama dalam menjamin masa depan pendidikan rakyat.

Bagaimana PTPTN boleh mansuh.

Sebenarnya tidaklah sukar untuk melihat PTPTN ini dimansuhkan. Justeru PTPTN adalah simptom akibat tradisi korporat, komersial dan kapitalisme dalam kampus tempatan sehingga menyebabkan pendidikan tinggi sebagai suatu perjudian sehingga mahasiswa dan keluarga mereka terpaksa bergolok gadai.

Jika Pakatan Rakyat benar - benar mampu mengawal pentadbiran dan dana negara dari pembaziran, rasuah, ketirisan dan penyelewengan ditambah pula keupayaan menjana pertumbuhan ekonomi sihat dan subur, maka kerajaan boleh menyediakan pakej kos pengajian tinggi yang paling minima dan tidak membebankan, malah boleh sampai ke peringkat menyediakan tawaran pendidikan percuma kepada rakyat. Apabila ini boleh dilakukan dan sepatutnya kerajaan boleh melakukannya, maka dengan sendirinya tiada siapa yang akan pergi menjerut leher di pintu masuk PTPTN.

Pendidikan percuma dari peringkat asas sehingga pengajian tinggi .- Suatu Sorotan .

Kelihatan retorik dan tidak relevan tetapi ia [pendidikan pengajian tinggi percuma] adalah suatu kewajipan asas bagi sesebuah kerajaan adil perlu diberikan kepada rakyat. Negara Libya [era Gaddafi ] pernah mencipta rekod pendidikan percuma dan elaun khas untuk mahasiswa yang berjaya ke menara gading. Libya hanya memutar wang minyak sahaja kepada kebajikan rakyat bukan melalui sumber lain selain polisi kerajaan untuk berjimat.

Belum ada kes atau rujukan negara yang muflis atau mundur kerana pendidikan percuma, sebaliknya pendidikan tinggi adalah modal pembangunan kerajaan bahkan negara akan mudah maju dan makmur jika ramai mahasiswa dapat dihasilkan.

Mahasiswa atau graduan yang kurang atau tiada hutang akan menjadikan mereka lebih fokus untuk memajukan diri, industri dan negara bukan sekadar bekerja over time siang malam untuk memikirkan hutang keliling pinggang. Natijahnya mahasiswa yang gradusi dengan hutang tinggi akan menghasilkan modal insan robot yang bekerj untuk tembolok sendiri.

Negara yang mengekalkan pelaksanaan pendidikan percuma sehingga peringkat pendidikan tinggi ialah :

Sweden
Norway
Finland
Arab Saudi,
Kuwait
Cuba
Sri Lanka

Selepas yuran kampus dihapuskan, tiada lagi keperluan institusi kewangan atau tabung tertentu untuk memenuhi kehendak kapitalisme menara gading. Jua tidak lagi perlu berhutang dari Along Negara dan Along Negara bolehlah gulung tikarnya.

Contoh pengiraan [Universiti Malaya]

a] 20,000 orang pelajar dengan yuran sebanyak RM3,000 setahun.

b] RM3,000 x 20,000 orang berjumlah RM60 juta.

c] Jumlah IPTA terkini 20 buah :

1. Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur,
2. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Selangor,
3. Universiti Putra Malaysia (UPM), Selangor,
4. Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang,
5. Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Johor,
6. Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pahang,
7. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), KL,
8. Universiti Utara Malaysia (UUM), Kedah,
9. Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak,
10. Universiti Malaysia Sabah (UMS), Sabah,
11. Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perak,
12. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), N9,
13. Universiti Teknologi MARA (UiTM), Selangor,
14. Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Terengganu,
15. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Johor,
16. Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Melaka,
17. Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Perlis,
18. Universiti Darul Iman Malaysia (UDM), Terengganu,
19. Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Kelantan,
20. Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), KL

d] 20 buah x RM 60 juta = RM 1200 juta [RM 1.2 bilion]

Jumlah ini masih mampu ditanggung kerajaan jika pembelian atau bailout syarikat kroni tidak dilakukan secara berleluasa serta wang tiris dikawal sementara wang untung seperti yang dihasilkan oleh Petronas diurus secara telus. Rakyat terbanyak akan mendapat manafaat dari konsep Negara Berkebajikan yang jelas menepati kehendak Allah swt dan melandasi WahyuNya.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka ( pintu pengurniaan rezeki ) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan. - Surah al A'araaf : 96

*** Artikel ditulis oleh Nasrudin bin Hassan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Klik untuk berita penuh >>

Kenaikan harga barang bebanan paling besar!!

Wednesday, March 28, 2012

KUALA LUMPUR, 27 Mac: Rakyat negara ini benar-benar sedang memikul bebanan dari kenaikan harga barang yang melonjak-lonjak sejak kebelakangan ini.


Ketika sebahagian dari mereka memberikan jawapan mudah iaitu menukar kerajaan yang ada namun isu ini nampaknya tidak semudah itu.


Rakyat ingin tahu bagaimanakah mekanisme pengawalan harga barangan boleh dibuat oleh kerajaan.


Para pengikut facebook Harakahdaily ketika diajukan soalan ini bertalu-talu memberikan respon mereka sebagai petanda isu ini sangat kritikal sekarang ini.

Antara komen mereka adalah:


Paci Oman: "Mengapa kerajaan sukar untuk membendung inflasi, dengan gaji kakitangan kerajaan yang rata-ratanya kurang 3000 termasuk saya, memang sukar untuk meneruskan hidup,.. memang payah jika berjaya pun kerana saya berjaya berjimat, namun tidak boleh menampung kos kehidupan, apatah lagi jika mereka yang punya anak ramai.. jika kita gagal berjimat,.. apa akan terjadi..? Makan batu lah.."

Hapizz Aziz:
Perlu laraskan gaji swsta juga dan harga barang dikawal ketat oleh pihak berwajib. Kuatkuasa bagi syarikat-syarikat besar untuk naikkan gaji.. Barang-barang sperti keperluaan perlu kaji semula.. Contoh ikan di Kuantan kembong-RM14 tetapi di Kedah- RM10 berbeza tetapi Kuantan ada jugak pusat perikanan yang besar tapi harga mahal dari ayam.."



Fazil Fawzi: "Benci dengan kenaikan harga barang..kawan saya yang baru balik dari UK pun mengeluh dengan harga barang yang mahal..kat sana gaji 1000£ cukup untuk hidup.beli barang penuh 1 troli habis dalam +-50£ je..Malaysia? Padahal Malaysia negara pengeluar minyak. Barang buatan Malaysia pun banyak tetapi mahal gak.."


Kajian yang dibuat melalui servey Harakahdaily juga memberikan jawapan yang sama...isu kenaikan harga barang adalah paling menekan rakyat sekarang ini.


Mereka mahu kerajaan BN yang ada atau Pakatan Rakyat yang mahu menjadi kerajaan berbuat sesuatu untuk meringankan bebanan mereka.


Antaranya, mereka memaklumkan, kerajaan hanya baru mengumumkan kenaikan gaji tetapi harga barangan pengguna khasnya sudah melonjak naik.


Berikut adalah pelbagai cadangan yang diberikan oleh mereka:-


1) Tukar kerajaan yang ada kepada kerajaan yang lebih prihatin kepada masalah rakyat.


2) Turunkan harga petrol kerana penurunan harga petrol sepatutnya menurunkan kos barangan dan dengan sendirinya boleh menurunkan harga barangan.


3) Jangan umumkan kenaikan gaji dan biarlah ia berlaku dengan senyap-senyap sahaja.


4) Kaji balik kadar tol


5) Buang menteri-menteri yang tidak pandai buat kerja.


6) Kaji balik cukai yang pelbagai-bagai dikenakan kepada rakyat.






Dapatkan maklumat lanjut dan berikan pandangan anda melalui http://www.facebook.com/harakahdaily


Komen-komen terpilih dari anda:


MaafkanSaya OrgKaya Buat kereta sendiri jual kepada rakyat mcm kereta Jepun tapi bila hantar ke luar negara pandai pula turunkan harga sbb tak setanding spesc kenderaan asing lain..Jual pada Singapura harga ciput jer tp bila tarif air utk rakyat sendiri pun berkira..Nasib duduk Selangor, merasa juga bayar air murah2.


Aziz Ibrahim Penguatkauasa lemah.ada ke patut nk ge tinjau/lawatan bg tahu.pas mereka belah apa lg brg naik semula lah.menteri kata arga cam biasa x ada kenaikan.kan sengal pya menteri tu.betul ke kwn2 semua.


Zarul Maya Hakikat!! Kerajaan hanya mengiktiraf kakitgn kerajaan sebagai rakyat m'sia..pekerja2 swasta kat m'sia ni smuanya umpama pendatang..


Khalim Miswan gaji org kerjaan naik barang pun naik harga.. apa nih? kenapa tangga gaji org kejaan dijadikan kayu pengukur untuk peniaga naikkan harga... kerjaan sepatutnya bendung perkara ni.. kesian la kat orang kampung.. org yang kerja sendiri, org yang pendapatan sederhana...


Mohd Zaidi Ramlan harga barang sentiasa naik.. terimalah hakikat. bumi semakin tua.. iklim yg melampau banyak negara alami bencana alam. kos tanaman meningkat. banyak yg rosak sebab bencana. negara kita pulak banyak bergantung makanan dari luar. minyak pulak semakin susut. kita akui semua itu.. lebih baik kita berjimat dan tingkatkan ekonomi kita kerna yg pasti akan datang lebih perit dari skrg.

Othman H Siru
Inilah tujuan AMNO/BN menyusahkan rakyat, selagi rakyat susah, rakyat mudah terpengaruh dengan BRIM 500rm dan penipuan2 lain. Kalau ramai rakyat sudah senang, rakyat akan tukar KERAjaan penjenayah, perasuah, perompak dan perogol amah.



Osmann Kad Rm500 tu duit pembayar cukai..bukan duit BN. Kita semua ada hak utk dapat rm500.
Pegawai kerajaan setengah juta sahja,,,tapi yg merana 26.5juta... Kami pesara swasta amat kecewa dengan kenaikan harga barang2. Umor dah lebih 60 tahun,,dimana nak cari pendapatan. Nek jadi jaga atau pandu teksi sudah tak daya... RM50,,nak masukan kedalam tabung msejid terlalu banyak,,,tapi kalau dibawa kekedai apa yang boleh dibeli utk makanan sekeluarga bg 5 hari....

Fazil Fawzi
Bler brg naik mule la kuarkn pendapat mngarut.suh mkn ubi kayu la,kentg la..org yg mnyuruh pn lm tentu mkn ape yg die suruh..cube bg gaji kt menteri2 rm2000 sbln..dpt ke diorg survive..



Jawa Satu siapa yg tentukan harga barang.persatuan peniaga. mereka boleh atur dan susun harga.orang islam kena berniaga dan kurangkan menyalahkan orang lain dan buat kerja.kedai satu malaysia jawapannya perlu disokong dan ditambah.harga minyak turun pun depa boleh kawal harga.


Mohd Fazil Che Hamid semua pengeluar brgan dimonopoli,cuba wat pengeluar tu bnyk kit,lesen dikuarkan,dah tntu brg susah nak naik rega..cth:gula..pai dpt gelaran raja lg..
Aida Ahmad Yes... Memang betul. 2 tahun lepas sekali beli barang dapur untuk seminggu baru $200, sekarang dah naik $400 lebih.


Nazri Ismail yaa..saya nak ngadu pasal astro..mahal sgt beratus2 ringgit,paling murah pon 60hinggit..astro untung bilion2..xde astro,siaran susah nak dapat..terpaksa3!!minta perjuangkan hal ini..


Munir Nanie pru13 pakat2 la tukar krajaan lain pulak..knpa takut sangat kalau x undi umn0/bn nihh...umn0 dh memerintah 50 tahun lebih,tp pengurusan negara masih d tak0k yg sama...0rg susah brtambah susah,menteri2 brtambah kaya...


Zack Jakie sy sokong,skrgne jib dh byk melabur duit utk PRU 13,tp hrp maklumlah klu lps PRU 13 nanti smua brg naik.masa tu jgn menyesal,lbh baik baik berfikir dlu sblm mengundi.sesal dahulu pendapatan,tp menyesal kemudian tidak berguna lagi..
Red Wave Kelate Kalo semua rakyat Malaysia hidup senang, nanti apa2 bantuan khas etc utk rakyat nak bagi kat sapa?Maka takde lah 'SERVICE CHARGE' ke apa.. lagipun kalau rakyat hidup senang..akan ter'BUKA' minda sbb cukup mkn & pendidikan..jadi tadak la org bodoh utk di 'janji manis'.


Bersatu Bermuafakat Kenaikan harga barangan hanya menunjukkan bahawa yang menjadi pemimpin negara sekarang tidak pandai mentadbir negara sebebnarnya. Ini adalah hasil amalan mencampur aduk pentadbiran dengan perniagaan membuat pemimpin negara sekarang cair otak tak dapat membezakan apa yg baik dan yang tidak dalam memimpin negara. Mereka menghampirkan negara ke tahap kebobrokan bukan sahaja dari segi ekonomi bahkan semua aspek kehidupan, lihat sahaja kualiti kehidupan rakyat sekarang.


Red Wave Kelate Mati pun susah maa... kain kapan naik harga,upah org gali kubur pun naik sbb minyak motor dia pun naik harga.


Fajar Nur cakap banyak xguna kita tukar je BN kepada PR pru 13 nanti insyaAllah.


Saiful Adam najib suruh boikot.sume kedai pun naik..takyah makan?huhu.berat 66 anak tun razak sorg tu.


Shin Chan Cukai naik utk tingkatkn pndpatan krajan tapi yg kaya yg kaki sakau yg ada kuasa la..epf dh sakit slesma, felda dh nk gadai tanah, tbg haji tngu kna pinang,proton dh semput,krajaan negeri x pndai byr hutang, tukang tampal poster nk cash..smua dh sakit...


Awin Syakila Sebuah kerajaan yang baik adalah kerajaan yang ambil berat tentang kebajikan rakyatnya, bukan kebajikan puak-puak dia sendiri yang Umno BN amalkan selama ini. Dia orang makin kenyang, makin gemuk, rakyat makin merempat. Kerajaan Negeri Selangor dah buat macam-macam untuk kebajikan rakyat Selangor. Semua rakyat Selangor menikmati kemudahan tersebut. Kalau ada orang tak setuju, cepacepatlah dapatkan rawatan, check mana yang patut.

Klik untuk berita penuh >>

PTPTN Tutup Kedai Bila Pakatan Rakyat Berkuasa!!

Tuesday, March 27, 2012


Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan dibatalkan serta-merta jika Pakatan Rakyat diberi mandat sebagai kerajaan baru Persekutuan pada pilihan raya umum kali ini, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pembatalan itu katanya selaras dengan agenda Pakatan Rakyat untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat seperti digariskan Buku Jingga.

“Semasa saya menjadi Timbalan Perdana Menteri, keuntungan Petronas RM30 bilion tapi ada biasiswa dan dermasiswa. Sekarang, untung Petronas, lebih RM90 bilion, tapi pelajar kita, baru masuk belajar, sudah berhutang. Belum kerja dah berhutang.

“Kalau kita diberi mandat memerintah Malaysia, saya beri jaminan, PTPTN akan kita batalkan,” katanya pada majlis ceramah Pakatan Rakyat di Lukut, Negeri Sembilan, 22 Mac lalu.

Beliau menegaskan, apabila harga minyak turun, secara automatik rakyat mempunyai lebihan wang untuk dibelanjakan.

“Apa jadi kalau harga minyak turun, pengangkutan awam juga akan turun, harga makan akan turun dan harga barang akan turun.

“Saya beri jaminan harga minyak boleh diturunkan, saya Menteri Kewangan lapan tahun, saya tahulah caranya,” katanya yang menjawat jawatan itu sejak 1991-1998.

Beliau turut menempelak Datuk Seri Najib Razak dan Mahathir yang mengatakan pelaksanaan gaji minima akan membankrapkan negara.

“Kalau tidak mampu laksana gaji minima, sila berundur kerana kami beri jaminan gaji minima RM1,100 akan dilaksana jika kita diberi mandat memerintah. Malaysia ini negara kaya dan ada macam-macam sumber hasil, kita yakin dasar ini boleh dibuat,” tegasnya.

Beliau memberi contoh Selangor yang diperintah Pakatan Rakyat bukan sahaja berjanji malah berjaya melaksanakan dasar gaji minima sejak Januari lalu dengan permulaannya kepada syarikat kerajaan negeri.

Turut hadir, Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani, Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri, Datuk Kamarul Bahrin Abbas dan pimpinan Pakatan Rakyat dari pelbagai peringkat.

Ceramah yang berlangsung kira-kira tiga jam itu menyaksikan ratusan kenderaan memenuhi perkarangan kawasan tanah lapang itu kira-kira satu kilometer.

Dua stesyen minyak berhampiran turut menjadi medan tempat meletak kenderaan orang ramai ekoran kawasan sesak dan padat dengan kehadiran ribuan rakyat malam itu.
Klik untuk berita penuh >>

Ini Dia Pemimpin Umno-APCO Yang Rompak Tanah Rakyat!

Monday, March 26, 2012


Sebagaimana dijanjikan, Pesuruhjaya PAS Terengganu mendedahkan nama penerima tanah dari kerajaan negeri Terengganu di kalangan wakil rakyat Umno.

(Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut menunjukkan gambar-gambar tanah yang didakwa milik Adun dan Ahli Parlimen BN.)

Mohamad Abdul Wahid Endut mendedahkan sebahagian dari nama-nama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang ‘dianugerahkan’ tanah oleh kerajaan negeri.

Pendedahan kali ini lanjutan dari dakwaan yang dibuat pada 18 Mac 2012 lalu yang tidak disebut nama-nama Adun-MP terbabit.

Antara nama-nama pemimpin Umno-BN yang diberi keistimewaan memperolehi tanah seluas satu hektar seorang termasuk bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh.

“Pertama, Ahli Parlimen Besut, Dr Abdullah Muhammad Zin. Dia dikurniakan tanah seluas satu hektar di kawasan Dendong, Mukim Tembila, Besut dengan No. Lot PT6964.

“Kedua, Adun Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh. Bekas MB Terengganu dan dia (Idris) dapat juga di kawasan yang sama dengan keluasan satu hektar dan No. Lot PT6902.

“Ketiga, Adun Hulu Besut, Nawi Mohamad, juga di lokasi tanah yang sama, keluasan juga satu hektar dengan No. Lot PT6904. Keempat, Muhammad Pehimi Yusoh iaitu Adun Kota Putera juga di kawasan sama, keluasan satu hektar dengan No. Lot PT6903.

“Pemimpin kelima, Adun Batu Rakit, Karzan Che Mat. Tanah itu di kawasan Mengabang Bakong, Mukim Batu Rakit, Setiu. Keluasan tanah 0.9965 hektar, dengan No. Lot PT30794,” jelasnya.

Beliau berkata demikian pada satu sidang medianya di Pejabat Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT), Taman Sri Intan, Jalan Sultan Omar, Kuala Terengganu, 24 Mac lalu.

Abdul Wahid mendakwa mempunyai senarai ramai di kalangan pemimpin terdiri dari wakil rakyat Umno-BN yang dianugerahkan tanah berharga di tepi laut oleh kerajaan Terengganu.

Namun, katanya pendedahan nama-nama pemimpin berkenaan akan dibuat secara berperingkat mengikut keadaan semasa.

“Hari ini, saya akan dedahkan lima nama dulu. Kita (PAS) tidak mahu dedah semua sekaligus. Kita akan buat macam idu Nasional Feedlot Corporation (NFC) Sdn. Bhd jugalah lebih kurang.

“Kita (PAS) dedah sikit-sikit nak tengok reaksi dia (pemimpin Umno). Kita akan bahas lagi perkara ini dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu pada 23 hingga 26 April 2012, depan.

Menurutnya, jumlah satu hektar seorang kepada pemimpin Umno-BN tertentu tidak wajar dalam keadaan rakyat dinafikan hak tersebut.

Ini kerana, katanya, jika satu hektar itu dibahagikan kepada lapan bahagian untuk rakyat sebanyak 20 lot tanah boleh diagihkan.

“Satu hektar itu, jika dijadikan lot perumahan boleh diagihkan kepada 20 lot untuk 20 orang rakyat biasa. Jadi hak rakyat 20 orang telah dinafikan oleh seorang wakil rakyat BN yang dikurniakan tanah itu.

“Jadi untuk lima orang Adun dan Ahli Parlimen BN itu, kerajaan boleh berikan kepada 100 orang rakyat yang memerlukan tanah penempatan masing-masing,” ujarnya

Menurutnya, tindakan pemimpin Umno-BN tersebut tidak selari dengan slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” dan “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan”.
Klik untuk berita penuh >>